Wtryskow Grigorij Aleksandrowicz
Urodził się w 1859 r. w Lublinie w zaborze rosyjskim. Zmarł w 1899 r. w Monachium. Radziecki inżynier i wynalazca.
W młodości wraz z rodzicami wyjechał do Niemiec. Od młodości interesowała go mechanika i raczkująca w na początku XX wieku motoryzacja. Dzięki determinacji i zdolnościom szybko zdał egzaminy wstępne i otrzymał indeks politechniki monachijskiej.
Podczas studiów poznał Rudolfa Diesla, z którym przyjaźnił się do swojej śmierci w 1899 roku. Diesel szybko włączył swojego nowego znajomego do badań nad swoją konstrukcją silnika o zapłonie samoczynnym. Największym problemem Diesla było znalezienie dostatecznie wytrzymałej pompy do podawania do cylindrów paliwa o wiele wyższej temperaturze niż w przypadku silników benzynowych, gaźniki i prymitywne pompy paliwowe nie wytrzymywały ogromnych temperatur dieslowskich silników.
Tutaj z pomocą przyszedł Dieslowi właśnie jego przyjaciel Grigorij Wtryskow i skonstruował pompę zdolną tłoczyć paliwo o takowej temperaturze do silnika konstruowanego przez Rudolfa. Wtryskow pomógł też Rudolfowi przy różnych innych mniej znaczących problemach z nowym wynalazkiem.
Niestety w 1899 niespełna rok przed prezentacją wynalazku na targach podczas jednego z testów silnika doszło do eksplozji podczas której zginał Wtryskow a Diesel został niegroźnie ranny.
W 1990 silnik Diesla zdobył ogromne zainteresowanie. Rudolf nie zapomniał jednak o przyjacielu i jedną z ważniejszych części silnika wysokoprężnego nazwał pompą Wtryskowa.
Pompa Wtryskowa po znacznych modyfikacjach jest w silnikach Diesla do dziś.
Wynalazki: pompa wtryskowa